onsdag 6 januari 2016

Första miniatyrhuset.

Mitt första hus med miniatyrer.

 Jag hade en stor trälåda som jag gjorde om till ett dockhus. Huset blev i tre plan; översta planet är kök, mellanplanet är v-rum och toalett och bottenplanet är en lanthandel. Huset är inte klart, det har varit under byggande i många år. Men vem har bråttom. Det här är ett hus där jag tillverkat det mesta själv. 
En del har jag köpt.

Köket; bord och stolar, hyllor har jag tillverkat. 
Vedspisen har jag köpt. 
Grytlapparna som hänger på spisen har jag virkat.
Kaffekvarnen (på väggen), den tjusiga kopparkaffepannan, blå-vita burkar har jag gjort.
Tapeten i köket är vanligt gult papper som jag har schablonat med blyerts.

Skafferiet i köket är nästan fyllt. Ett par träskor står på golvet (köpta). Resten av innehållet i skafferiet har jag gjort. Inte korgen som äpplena ligger i, den har jag köpt.


Plan 2; ett v-rum som inte är klart! Allmogeskåpet fick jag när jag var barn. Sakerna som är där i har jag köpt. Fåtöljen, blompiedestalen har jag gjort likaså kakelugnen (ett papprör och lucka från en kaviartub). I den lilla toaletten som inte fanns från början i huset, men när wc började komma i Sverige installerades det en även här i huset. Toan är tillverkad i papperslera, pottskåpet är gjort av fanerbitar. Mattan är virkad av mig. Tapeten är tyg. det fattas lite taklist! Golven i huset är också faner. 

Lanthandeln......



....på bottenplanet; disken har jag gjort av faner och tändstickor. Hållaren för pappret är tändstickor modell braständstickor. Hyllan i bakgrunden är från en furalampa. På disken finns polkastänger av fimolera (tången är den lilla nypan som sitter längst ut på tån när man köper strumpor) Godisstrutarna ligger på en stor knapp.
Trälådorna har jag köpt. Garnhärvorna är garn 
från nystan i skala 1:1. Tidningen som hänger på disken är köpt och hänget är strumpmojängen igen. De vita lådorna i bakgrunden har jag klippt och vikt ihop. Krattan, spaden, ena sopborsten och hästen är köpta. korgarna som hänger från taket är köpta. Kavlar od.i trälådan har jag köpt. På disken finns en liten låda med vykort, lådan har jag gjort och vykorten har jag printat ut.




Glasmontern har jag gjort och jag har varit hos glasmästaren och fått glasskivan tillskuren från ett tavelglas. Hatten har jag gjort av papp och filt. Symaskinen är köpt. Hattasken är utprintad och limmad. Skjortorna har jag vikt. Asken med halsband är köpt. Tvättbrädan som står bredvidglasmontern är köpt.


Inga kommentarer: