måndag 4 januari 2016

Dockhus...uppdatering

Jag pysslade lite med Dockhuset före jul.....

 Lite mer av köket blev klart. 
Målade den franska köksbänken och tillverkade ett skåp bredvid. 
En bänk i hörnet vid vedspisen snickrade jag till. 
Golvet är äggkartong, klippt i bitar, som jag målat med akrylfärg. 
Fogade med snickerispackel och lackade med halvblankt lack.
Fönstret har inte fått något foder än men det kommer. 
Kakel (som jag skrivit ut och lackat) ovanför bänken och spisen. 
Undersökande hur det såg ut i engelska hem runt 1920-talet tar sin lilla tid 
och jag hinner ändra mig många gånger. Har spanat in Downton Abbey på kanal 1. 
Bra hjälp. 

 Koppargrytorna är putsade och grytor, bunkar, 
kannor, kaffekvarn är framme inför julen. 
Vattenhinken är tom.

 Jag gjorde ett skafferi i ena hörnet av köket. Ska köpa en dörr här. 
Väggen till skafferiet är inte fastsatt ännu eftersom jag inte har någon dörr än. 
Jag har sett ut en dörr som jag ska beställa så småningom. 
Skafferiet har fått hyllor och det börjar fyllas på.

 Dammvippan ligger på köksbordet?! Bordet har jag tillverkat av trästickor. 
Benen är från Skala Minimal. 
Jag hade köpt ett fint bord men det blev för stort till mitt kök. 
Så det bordet kommer att finnas någon annan stans vid en annan tid.... 
Stolarna ska jag nog byta ut för de passar inte in i bilden. 
Den rökta korven ligger på bordet.

 Ett ställ för äggen har jag gjort av en tungspatel som jag borrade små fördjupningar i. Limmade dit ett par ben. Målade. 
Äggen har jag tillverkat av Fimo-lera.  Äggen är på plats. 
Fatet med ost är köpt.

Hyllorna i köket har jag gjort av trästickor och fyrkantsstav. Målat. 
Tekoppar och tallrikar finns där.

Gjorde lite fack i lådan för besticken.

En helhetsbild av köket. Det ska göras klart och mer prylar ska in. Andra stolar ska dit.....
Lite ved ska plockas....


I vardagsrummet har Herrskapet fått några fotpallar.

 Jag tog en kork från en Juice-förpackning. Fyllde den med vadd. Klippte ut en bit tyg, samma som fåtöljerna, limmade fast det runt kanterna och klippte bort överflödigt tyg. Limmade fast ett fint "sammetsband" runt pallen. 
Limmade dit tre svarta träpärlor som fötter.

 Här är ovansidan på pallen som är undersidan på korken, där fyllningen ligger.

Herrskapet hade lite korta ben för fåtöljerna. 
Tänkte först såga av benen på fåtöljerna men, den tanken slog jag genast bort. 
Jag har ändrat höjden på spiselkransen, en gång, för att anpassa efter måtten på fåtöljerna. Jag pysslade ganska mycket med benen på fåtöljerna innan de blev klara 
så det fick bli ett par fotpallar. 
Så de inte behövde dingla med benen i fåtöljerna. :-)

Inga kommentarer: