torsdag 10 mars 2016

Lanthandel-miniatyr

Gröna flaskor....... och små blommor.....

 Så bra det är att ha halvvuxna barn ;-) som skaffar saker till mig, till minatyrvärld. Grabbens vän jobbar hos den lokala veterinären och jag frågade om jag kunde få sprutorna, inte nålen, som de har när de vaccinerar våra kära djur med. 
Ska göra gröna flaskor till lanthandeln. 
Igår fick jag ett gäng sprutgrejer och nu är de klippta vid 0,3 ml-strecket. 
Den svarta måttenheten har jag tvättat bort, det mesta, med ren aceton.
Min lanthandel är från tiden runt 1938 och då var det gröna flaskor som gällde 
(har jag läst mig till).

 Avklippta......

Här är de målade med grön glasfärg och står på tork. Ska måla en ggn till.

 Min flicka min går mediaprogrammet på gymnasiet, år tre, och är en mycket bra fotograf så övriga linjer på skolan ber henne fota saker och ting till dem bla floristlinjen. 
Då får hon många fina blommor och bla till lilla mamma. 
Vita små fina blommor som passar utmärkt i minivärlden.


Det ska säljas nymald kaffe i Lanthandeln också. Så jag har gjort en automat till kaffebönorna. Men vad skulle jag använda till kaffebönor? Jag fick ett bra tips att klippa av svavlet på tändstickorna, men det gick bara sönder, jag kanske var för hårdhänt! Meeeen..... fick ett bra tips till. Djuraffären och fågelfrön. Sagt och gjort åkte till djuraffären, Pets i Karlstad och berättade mitt dilemma om mina kaffebönor och önskade få köpa lite svarta fågelfrön. Ett härligt smil visade sig på expediten och hämtade en skopa med kanariefågelfrö så jag fick plocka frön till min kaffeböneautomat. Jag fick dem, för hon tyckte att det var så kul idé. Jag har limmat fast bitarna (inte fröna) mot varandra så risken för smådjur, som vill ha fröna, är minimal. Här kommer en liten bild på skapelsen, har precis limmat ihop den och står på tork. 
Närmare beskrivning och hela bilden kommer sen.

Inga kommentarer: