söndag 8 april 2018

I minivärlden...

Det har blivit lite grejer i hantverkstillverkning sedan sist. 
Både miniatyrer, virkat och stickat...

En väska jag hittade i en bra affär där min häxa ska bo... 
Det ska bli lite blandade "läskiga" tingest som kommer att finnas och bo där. 

 Lite bilder från insidan...höjden på väskans insida är ca 35 cm...
så det är en hel del utrymme att spöka till.
I det välvda locket (till höger) ska det växa upp en trädhylla. (se nedan)


 Här är damen som ska förvandlas till häxa så småningom...

Sonen kommer hem med en del bra-att-ha-grejer till mig... 
den här gången kom han hem med två större papprör. 
Bra! tänkte jag...Här är mitt träd...

Tog bort lite av pappröret... sen är det bara att släppa fram kreativiteten...
Idén till trädet har jag fått från Sharon Ojala. http://www.sharonojala.com/
Hon har många bra Youtube-filmer där hon beskriver hur hon tillverkar bark.
Man limmar fast aluminiumfolie så det blir lagom knyckligt.

 Sen fäster man fast maskeringstejp runt all alu-folie. 
Ta vanligt hushållspapper, riv av bitarna i perforeringen 
och doppa bitarna i hobbylim utspädd med vatten. 
Dra med fingrarna bort överflödig lim och fäst på det på tejpen. Låt torka. 
(här har jag glömt att fota hur jag gjorde 😦)

När det torkat har jag målat med akrylfärg, 
först mörkbrunt sedan lite ljusare brunt. 
Blandade i lite rött i den senaste färgen och borstade på den färgen. 
Låt färgen torka mellan varje målning.

Det blev lite silvrig bark. 
Sen är det att sätta fast hyllorna i trädet... 
Fortsättning följer...

Engelska Dockhuset.
Lite uppdatering från det Engelska huset...
Ett hus som aldrig blir klart, tror jag 😉.
Det fattas ljus m.m. Snart så... 
Så här ser framsidan ut...

Herrskapets sovrum på våning två. Under det så har jag gjort lite förändring, 
jag flyttade på barnrummet till badrummet och tvärtom... 
I barnrummet har jag inte gjort några gardiner än...

Bredvid herrskapets rum ligger köket, 
som hade varit bättre på nedre plan om jag hade tänkt efter lite...
I nästa hus, kanske...
I finrummet sitter herrskapet, inte rätt kläder för tiden ännu. Det kommer...

På vinden där barnrummet var förut är det nu ett badrum... 
ser lite öde ut...

 Bredvid är vinden/förrådet...lite tomt och fritt från spindelväv! 

Lite lådor med julsaker m.m.

Inga kommentarer: