torsdag 2 mars 2017

Stickat... virkat...

Jag har stickat och virkat lite sedan sist. En babydress (blev lite mycket blixt, ibland). Mössa, byxa, tröja, vantar och sockor. Dressen är till en liten baby som inte kommit till världen än. En present som den ska få av sin mormor och morfar (mormor är min vän sedan skoltiden). Det första barnbarnet. Jag har stickat och mormor skaffat garnet.

 Hela dressen... stickad i Sandnes babyull och stickor 2 och 2,5. 
Mönstret är från  Sandnes.


 Här är färgerna lite mer rättvisa verkligheten. 
De helgråa "tarmarna" är sockor utan häl, hittade mönstret via Sticka mera.
Sedan fick jag garn över så jag stickade ett par sockor till (med häl) 
men missbedömde hur mycket lila garn det fanns kvar 
så på ena sockan är det mer grått på foten. 
Vad gör det...

 Vantar utan tumme...
 Byxorna har en snodd i midjan, som jag stickat på två strumpstickor. 
Uppläggning 3 m.

 Snodden i mössan är stickad på samma sätt som snodden i byxorna. 
Här la jag upp 2 m.

 Ett par handledsvärmare till mig i Sandnes babyull. 
Det ser ut som om den ena är mindre än den andra men så är det inte, 
kameran ljuger. :-)

Den lilla får en Snuttefilt och giraff av mig, som jag virkat 
(garnet är Emma 8/4 och krok 2.5). Mönstret till snuttefilten har jag hittat hos Virrkpannan och mönstret till giraffen har jag hittat på Järbos hemsida.

Inga kommentarer: