torsdag 3 september 2015

Kryddor....

Jag har gjort ett litet avsteg från mitt vanliga hantverk. 

 Har gjort lite kryddsocker......Chokladmynta och socker mixas i matberedaren. Torkas sedan i ugnen i 50 grC. Sedan när det är torrt, tar inte så lång stund, mixas det hela igen.

 Här är min Chokladmynta. Den är ca 60 cm i diameter. 
En liten planta i början av sommaren som har fått lite näring och en stor kruka, 
som nu är enorm. Det är tur att den är i en kruka.....

 Jag använde råsocker i mitt kryddsocker så där av de stora kornen. 
Använder man vanligt socker blir det mer finfördelat.

 Jag har också passat på att ta skott från min stora planta utifall att den inte klarar av vinterförvaringen. Sen ska ge bort den goda växten till mina vänner. Så här fina rötter har det blivit i en mugg med vatten. Nu är de planterade i jord.

 Kryddsalt..... Persillade utan glutamat....
Hade mycket slätbladig persilja i min odling. En hel bunt. Tog all persilja (stjälkar och blad) och la det i matberedaren. Jag tryckte ner allt, så  mycket var det. 
Jag la i 3 vitlök solo och körde det i beredaren. 

Vitlöken jag använde......

Så här blev det efter ett antal varv i matberedaren.....

 Sen tömde jag i ett paket med kvarnsalt.... och mixade.
Tyckte att kvarnsalt var för hårt så det blev inte mixat som jag önskade. 
Hälften av paketet salt (för mycket salt för min smak) och två solovitlökar hade räckt. Kommer att torka lite kruspersilja och blanda i för jag saknar persiljesmaken.
Nästa gång ska jag använda ett salt som är lättare att mixa eftersom jag vill ha en krydda som går att strö från en kryddburk. Har siktat ifrån de stora saltkornen och får använda det i en kvarn.  Man lär så länge man lever. Första gången för kryddsalt. 

Här är saltet lagt på plåt och ska in i ugnen i 50 grC ugnsvärme. Det tog betydligt mycket längre att torka, så ta god tid till det här momentet. Efter torkning körs allt i mixern igen. Klart!

Inga kommentarer: