torsdag 16 oktober 2014

Domherre!

Domherre av pasta.


För några år sedan gjorde jag några Domherrar av pasta efter 
att jag sett några i ett granris. 
Idén är inte min.


Jag tänkte försöka förklara hur man gör. Jag har inte några 
bilder hur man gör dem men det är inte svårt.


Vingarna är en hel Farfalle-pasta och stjärten är en halv Farfalle, 
kan vara lite trixigt att bryta av pastan. Man får räkna med att det blir många pastafjärilar som går sönder. :-)


För att hänga upp pippin behövs någon sorts upphängning. 
Jag har kraftig fiskelina. För att få till det lite lättare är 
det en snabbmakaron som är klistrad på vingen.


Bröstkorgen på Domherren är en Pipette Rigate.
Huvudet är en trären träpärla på ca 12 mm i diameter.


Limma, först, fast vingen. Sen stjärten, huvudet och hänget (snabbmakaronen). 
Har limmat med limpistol.
Sen målas fågeln med Hobbylack-färg.
Domherren har ingen näbb enbart målade ögon. Ganska söta i tall/granriset.

Inga kommentarer: