onsdag 27 augusti 2014

Sockor!

Sockor med hål på hälen!


Mina sockor hade ett hål på hälen. Boven som gjort hålet är en svart med svans! Så fram med garn och nål och börja laga. Man kan sticka om hälen men jag valde att stoppa den.
Min farmor lärde mig konsten att stoppa sockor när jag var i tonåren.



"Svampen" är bra redskap att ha när man stoppar sockor. Fick den av farmor. 
Man trär på sockan över svampen så man får det trasiga över hatten. Det blir lagom sträckt över kullen. Sen gör man en väv av garn syr/vävere på tills det är klart!



Här är den lilla svarta med svans! :-) 
Fick se förödelsen i morse, hål på sockan, där den lille kissen biter för fullt. Man kan undra om man har en hund som älskar bita och tugga på allt som valp! Men jag vet att det är en kisse. Kissen är 4 månader och hur go och mysig som helst som gör bus. 
När jag skulle fota fick hon se vad jag gjorde och vips la hon beslag på sockan. 
Så jag får nog sticka en "snuttefilt" till missen. :-D

Inga kommentarer: