måndag 22 mars 2010

Äggvärmare




Jag har stickat ett set till påsk med äggvärmare. Det ullgarn jag har stickat i ska handtvättas så jag stickade det större än vad jag tänkt mig och sen tovade jag äggvärmarna i tvättmaskin. Sedan dekorerade jag dem med ull genom nålfiltning.
Nu är våra ägg varma till påsk. 

Har fått förfrågningar om mönster till äggvärmarna. Så här kommer det. Mönstret är mitt.

Garnet är Sandnes fritidsgarn.
Strumpstickor 6
Liten äggvärmare: 
Lägg upp 24 maskor fördelat på fyra stickor. Sticka slätstickning i 16 varv. Nästa varv stickar man 2 m ihop, varvet ut. Nästa varv likadant. Dra en tråd genom alla kvarstående maskor och fäst trådarna.

Stor äggvärmare.
Lägg upp 72 m fördelat på fyra stickor. Sticka slätstickning i 18 cm. Minska nu en maska, i slutet av varje sticka, tills det finns 4 m kvar på varje sticka. Dra tråden genom resterande maskor och fäst trådarna.

Tova äggvärmarna i tvättmaskin, 40 grader. Med vanligt tvättmedel. Ta mindre med tvättmedel än vad som är vanligt. Det blir för mycket skum annars, då tovas det ihop mindre. Är man inte nöjd med första tovningen, tvätta igen. Sen formar man äggvärmarna när de fortfarande är våta. När de torkat kan man nåltova på ull. Därav mina blommor.

Om det uppstår några frågor meddela gärna mig.
Lycka till!


1 kommentar:

Unknown sa...

Hej hej har du nåt mönster på dessa fina äggvärmare ??
MVH Susanne Björkegren
lillatjoffs@gmail.com