tisdag 28 mars 2017

Miniatyr-gardiner

Jag har provat att plissera gardiner till det Engelska dockhuset. Jag har inte någon "The Pretty Plate", en platta som man kan göra plisseringar med. 
Jag ha gjort ett eget sätt att fixa gardinvecken. Jag ska försöka förklara hur jag gjort. Jag har varit runt på Pinterest för att plocka upp lite idéer hur jag ska göra. Idén med de långa glasspinnarna är min, den idén kom jag på :-) Det här min lite större tutorial så ha lite överseende med både förklaring och bilder.

De smala och långa glasspinnarna har jag köpt från Skala Minimal. De är 5 mm*19 cm. Först sprayar jag Spraystärk (Verda) så hela gardiner blir indränkt. Lägger sen en pinne i ena kanten och viker en liten bit av tyget över pinnen, detta blir den s.k sömsmån. Jag limmar sömsmån istället för att sy. När jag vikt klart över pinnen så ställer jag jag upp den på högkant. Spärrar bakom med nålar.

Sen fortsätter jag med pinnar och "väver" in de i gardinen, en pinne ovanpå och en under. Drar lite försiktigt i tyget under tiden. Sätter fler knappnålar som stöd. En gummisnodd spänner jag över så att pinnarna lyfter sig upp från allt.


När allt har torkat och nålar och pinnar är borta är det dags att forma gardinen. I kanten, som är längst intill väggen limmar jag jag fast en bit papp som stöd, för att kanten ska hålla sig rak. Får se om det är ett bra drag... Viker över "sömsmånen" och limmar fast den på pappen. Längst ner på gardinen lägger jag en tunn sträng med lim, ett hobbylim som blir genomskinligt när det torkat. Nu är gardinerna klara och ska monteras på plats. Återkommer med fler bilder på det när det är klart. Rom byggdes inte på en dag, jag har tagit fasta på det i mitt byggande.... Ha en trevlig dag...

Inga kommentarer: