måndag 5 oktober 2015

Öronlappsfåtölj

Herrskapet i Dockhuset behöver fåtöljer i finrummet...

 Jag har boken Dockskåpsboken (Vivienne Boulton). Det finns många bra ritningar i boken som man kan använda för egentillverkning av möbler, bla en öronlappsfåtölj. 
Ritningarna är i skala 1:12. Jag har ritat av den men förstorade den lite en aning. (Det passar bättre i mitt dockhus). Man behöver två bitar av kartong, en till bakstycket och en till framstycket. Jag har använt lite tunnare papp tex från ett paket flingor. En bit till sittdynan. Man behöver en bit till sargen fram också (se längre ner). Där använde jag ett scrapbookingpapper (tjockare papper) för att det ska vara lättare att böja runt dynan. 
I originalritningarna är dynan inte rundad i framkant.

 Här är tyget jag köpte till fåtöljerna. Ett brun/beige tyg. 
Tyget var lite tunt så jag använde det dubbelt.

 Till bakstycket använder jag en bit av ett mellanlägg som varit till skydd för möbeldelar i skala 1:1 från IKEA. Använder det för att få en mjukare baksida av fåtöljen.

 Så, nu är det på plats. Sprayar lim på kartongen och fäster på mellanlägget. Jag klipper ut formen på mellanlägget/tyget/fiberfillen efter jag spraylimmat fast på delarna.
Använder spraylim för att få ett jämnare lager av lim när jag fäster tyg osv.

 Sen gör jag ett spår med ett litet kuljärn (vet egentligen inte vad det heter) 
som säljs och används till scrapbooking. 
Det blir lättare att vika efter den ritade linjen, för att få fram formen av fåtöljen. 
Det här är baksidan som jag vänt på (mellanlägget syns i nederkanten, på baksidan).

 Sedan limmar jag på fiberfill på den andra famstycket. Jag gjorde två fåtöljer samtidigt därav två framstycken. Jag klipper ut var del för sig och spraylimmar på det framstycket. Försäkrar mig att delen som ska vara rak på fiberfillen är rak innan lag limmar fast den, sen klipper jag efter kartongen. Fiberfillen är ca 12 mm tjock. Efter jag limmat fast, klippt fiberfillen och det torkat så klipper jag lite längs med kanterna så att det blir rundare avslut efter kanterna och under tyget sen. Har ingen bild efter det momentet!

 Här har jag limmat på tyget på bakstycket. Limmar först bakstycket på tyget och klipper sen. Har klippt jack på de rundade delarna. Sen är det att vika över flikarna och limma fast dem. Här använder jag inte spraylim för det är så små områden som ska limmas.
  
 Baksidan av bakstycket. Man gör likadant på framstycket. När ja limmar på tyget på framstycket tar jag mitt kuljärn och spårar lite försiktigt i tyget så att det blir ett bra framstycke. Lägger först en tunn sträng med alroundlim i utrymmet mellan bitarna med fiberill (se bilder ovan).
När det torkat limmar man ihop de båda delarna.

För att få en snyggare/tätare fåtölj syr jag med osynlig söm och drar ihop delarna. (här är bilder på en brun fåtölj som jag gjort tidigare)

Så här blir det efter man sytt ihop delarna. det blev inte så bra i inåtböjen på fåtöljen på den bruna. Bättre nästa gång! :-) I jakt på den "perfekta" fåtöljen till Dockhuset gjorde jag en större brun fåtölj, den blev för stor! Då blev fåtölj nr 3 gjord, de brun/beiga.


 Här har jag sytt runt båda fåtöljerna. Här syns även fronterna som går fram på fåtöljerna (det med scrapbookingpappret). 
Det var inte så lysande med så tunt tyg, man lär så länge man lever...

 Här är den första fåtöljen jag gjorde, den blev lite för liten och inte passade det skotskrutiga in i finrummet heller. Den matchade inte tapeten! 
Men här är tyget lite kraftigare och det blev lättare att sy runt.

Närbild på de osynliga sömmarna.
Den här fåtöljen ska jag göra och använda i något annat projekt.

 Tillbaka till fåtöljerna som jag ska ha i Dockhuset. Behöver passpoaler runt kanterna på fåtöljerna. Klippte ut en trekant för att göra dessa. 
För att det är trekantigt (klippt tvärs över det trådraka) är för att tyget inte ska dra sig. 

Tänk smått... "repet" som brukar vara i normalstora fåtöljer blev mattvarp i minivärlden. Limma en sträng med alroundlim, sätt fast mattvarpen 
(klipp en större bit mattvarp än tygbiten, blir lättare då i moment två). 
Smeta ut limmet så att det är lim på hela området, 
där varpen ligger och när man vikt över tyget.

 Vik över kanten, över mattvarpen. Pressa sedan med din fingernagel så att varpen kläms ut mot kanten. Klipp så nära varpen som möjligt, rekommenderar att klippa under tiden medan limmet fortfarande är fuktigt. Det är lättare att forma passpoalen då.

 Så, nu är det pålimmat (använde alroundlimmet här). 
Nu ligger det på tork. Limmar nog in resterande passpoal under fåtöljen. 

Så här blev det. Nu ska jag bara hitta lämpliga ben och sen ska de in i Dockhuset.
Här syns spåret efter kuljärnet på framstycket.

2 kommentarer:

Titti på Ekeborg sa...

Hej Lena!
Vilka fina stolar du får till. Även om den rutiga blev fel i storlek så är den
urläcker.
Roligt att se dina alster.
Titti

Lena sa...

Tack. jag älskar den rutiga och den ska få ett eget rum så småningom. Den läggs i lagret :-)